Katalog
|
|
T-174 |
|
MATEMATICKÉ PŘEDPOKLADY DĚTÍ V MLADŠÍM ŠKOLNÍM VĚKU |
|
|
|
|
|
J. Novák (ČR)
|
|
Popis testu:
Psychodiagnostická metoda Matematické předpoklady dětí v mladším školním věku může najít uplatnění zejména při rozvíjejících se obtížích ve výuce matematiky ve škole a je orientována především na posouzení skladby vloh pro matematiku se zaměřením na jejich kvalitativní analýzu. Společně s dostupnými testy v pobobě Kalkulií nebo v podobě Percepčně numerických testů formy A a formy B a dalších obvykle užívaných diagnostických nástrojů vytváří předkládaný soubor specifických zkoušek poměrně ucelený diagnostický komplet. Cílem metody je podrobně postihnout úroveň percepčních a kognitivních předpokladů pro rozvoj základních početních dovedností, tedy zejména předpokladů vizuálně percepčních, verbálních, užších numerických a některých oblastí matematického úsudku. Orientace na kvalitativní analýzu matematických předpokladů spočívá na administraci strukturovaného souboru poměrně jednoduchých ale specificky zaměřených zkoušek se zřetelem vždy v několika oblastech posoudit vyspělost sledovaných předpokladů podle způsobů jejich řešení probandem a se zřetelem k (případné) míře a efektu pomoci probandovi při jejich řešení. Škálování dosahovaných výkonů je kvalitativní podle vymezených kritérií v jednotlivých úlohách. Po obsahové stránce je předkládaná psychodiagnostická metoda jen dílčí adaptací dříve publikovaných testových pomůcek k diagnostice matematických schopností dětí (1997), která vzešla z dosavadních dvanáctiletých praktických zkušeností autora z vyšetřování dětí s obtížemi v matematice. Zásadně je přepracována strukturace metody a jsou zařazeny úlohy lépe diskriminující sledované vlastnosti matematických předpokladů dětí. Oproti verzi v roku 1997 jsou zcela vynechány úlohy testové povahy, tvoří samostatné testy, redukovaná je popisná a výkladová část teoreticko metodologická. Nově je zařazena část sumarizující vhodné diagnostické metody k posuzování matematických obtíží dětí, v jejichž kontextu je vhodné tuto metodu používat a také odkazy na ucelený a systematický program nápravy umožňující stimulovat málo rozvinuté oblasti matematických předpokladů. Ten má podobu podrobné metodické příručky zaměřené na rozvíjení základních početních dovedností dětí, je určený zejména pro pedagogickou a rodičovskou veřejnost a je dostupný v samostatné publikaci včetně souboru potřebných pomůcek a pracovních listů. Metoda je určena pro psychology i speciální pedagogy.
|
Použití: individuální |
Čas potřebný k administraci: cca 40 min. |
Součásti testu: Příručka, Pracovní sešit, Záznamní arch, Pomůcky |
Složení PK: 1 PŘ, 1 PS, 50 ZA, P |
Složení S: 50 ZA |
|
|